1.
DE LEDEN
1.1.
Lid van de vereniging kunnen
worden natuurlijke personen van ten minste 18 jaar oud door aanmelding bij de
secretaris. Bij aanvang van het lidmaatschap ontvangen de leden een kopie van
het huishoudelijk reglement en de statuten.
1.2.
Ook zonder een tuin te huren kan
men lid zijn van de vereniging.
1.3.
Het lidmaatschap eindigt
– bij overlijden van het lid
– door opzegging door het líd
– door opzegging van het lídmaatschap door het bestuur
1.4.
Het bestuur kan een líd dat de
gestelde verplichtingen, ook nadat een eerste en tweede schriftelijke
waarschuwing is gestuurd, níet nakomt, de huur opzeggen. Voor een dergelijke
opzeggíng wordt door de algemene ledenvergadering (AL) een te hanteren termijn
vastgesteld.
1.5.
Opzegging van het lidmaatschap
door het lid dient uiterlijk vier weken voor het einde van het kalenderjaar,
tevens boekjaar, schriftelijk te geschieden bij de secretaris. Ook dienen voor
het einde van het jaar de sleutels van het tuincomplex te worden ingeleverd bij
het bestuur of bij een door het bestuur aangewezen persoon.
2.
VERPLICHTINGEN VAN DE LEDEN
2.1.
Ieder tuinder is verplicht de
gehuurde tuin en de paden grenzend aan de gehuurde tuin goed te onderhouden. De
aangrenzende paden en tuinen dienen vrij van afval te worden gehouden.
Iedere tuinder mag op zijn tuin een composthoop hebben. Afval wat níet voor compostering
wordt gebruikt, dient van het volkstuincomplex afgevoerd te worden.
2.2.
Een tuin díent door de huurder
persoonlijk, eventueel met hulp van derden te worden onderhouden. De huurder is
verantwoordelijk voor de handelingen van deze personen op het complex.
2.3.
Kinderen onder de 16 jaar en
niet-gezinsleden hebben slechts toegang tot het tuincomplex onder begeleiding
van een lid. Dit lid is verantwoordelijk voor hun gedrag.
2.4.
Bij beëindigíng van het gebruik
van een tuín dient deze in goede staat en schoon aan de vereníging opgeleverd
te worden voor het einde van de huurperiode.
2.5.
Bij niet nakomen van het in lid 1
gestelde kan het bestuur besluiten de borgsom niet terug te betalen en de
kosten van het opruimen/schoonmaken van de tuin op het gewezen lid te verhalen.
2.6.
Na het betreden en bij verlaten
van het tuincomplex dient het toegangshek op slot te worden gedaan.
2.7.
Om plantenziektes zoveel mogelijk
te voorkomen wordt er van de leden verwacht, dat zij eenjarige teelten zodaníg
afwisselen dat gewassen behorend tot dezelfde plantenfamilie maximaal eens in
de vier jaar op het zelfde deel van de tuin worden geplant. Bijzondere aandacht
in dit kader moet worden besteed aan tomaten en aardappelen in verband met phytophtera besmetting.
2.8.
Ieder lid is verplicht de op
zijn/haar tuín staande gewassen te controleren op besmettelijke ziekten en
ongedierte en gepaste maatregelen te nemen. Onder deze maatregel vallen in
ieder geval phytophtera op aardappels en tomaten en
coloradokevers op aardappelen (wettelijk). Besmette planten dienen van het
complex verwijderd te worden en mogen niet op de composthoop verwerkt worden.
2.9.
Bij verzuim van deze plícht is het
bestuur gerechtigd besmette gewassen te (laten) verwijderen waarbij mogelijk
gemaakte kosten op de huurder kunnen worden verhaald.
2.10. Leden
dienen gekeurde aardappelen te gebruiken die gekocht zijn bij een erkende
zaadhandel of Via het bestuur zodat de kans op phytophtera-besmetting
minimaal is.
2.11. Gereedschappen
van de verenígíng dienen direct na gebruik schoon in de gereedschapsberging te
worden teruggebracht.
2.12. Ieder
lid is verplícht naar vermogen mee te helpen bij het onderhouden van het gehele
tuincomplex
2.13. Zo
mogelijk twee keer per jaar wordt er een onderhoudsdag worden gehouden waarbíj op
ieders aanwezigheid wordt gerekend.
2.14. Indíen
een rooster van werkzaamheden bekend gemaakt is, dient elk lid daarop voor ten rninste twee dagdelen per jaar in te tekenen.
2.15. Voor
het bouwen van opstallen is toestemming nodig van het bestuur dat aan die
toestemming nadere voorwaarden kan verbinden.
2.16. Bij
verhuizing dient de secretaris bericht te ontvangen van het nieuwe adres. Ook veranderde
contactgegevens, zoals telefoonnummers, e-mail adressen e.d. dienen zo spoedig
mogelijk aan de secretaris te worden doorgegeven
3.
HET IS NIET TOEGESTAAN
3.1.
De door of namens de vereniging
aangebrachte scheídingen tussen percelen en paden te verplaatsen.
3.2.
Zonder uitdrukkelijke toestemming van
de betreffende huurder andermans tuin te betreden.
3.3.
Tuinafval te storten in andermans
tuín of op paden. Het dient gestort te worden op een composthoop in eigen tuin
of afgevoerd te worden van het complex.
3.4.
Nering of bedrijf op het complex
uit te oefenen.
3.5.
Op de tuín zodanig luid muziek te
spelen dat anderen daar last van hebben.
3.6.
Tuinafval te verbranden op het
tuincomplex. Ook barbecueën is verboden
3.7.
Dieren te houden op het complex en
meegebrachte huisdieren los te laten lopen op het complex.
3.8.
Voor tuinafscheídingen gebruik te
maken van prikkeldraad, heggen hoger dan 30 cm of stekende heesters.
3.9.
Nieuwe bramen of bessen op minder
dan 1 meter van de tuinafscheiding te planten of bomen te planten waardoor
medetuínders last hebben van schaduw of wortels.
3.10. Overhangende
plantendelen mogen na overleg worden verwijderd.
3.11. (Delen
van)een tuin door anderen te laten gebruiken al dan niet tegen betaling.
3.12. Giftige
(en gevaarlijke) stoffen te gebruiken op het Volkstuincomplex.
4.
GELDM1DDELEN
4.1.
Ieder lid betaalt een
jaarcontributie waarvan het bedrag jaarlijks door de ALV wordt vastgesteld.
Voor iedere tuin die een lid huurt, is bij per jaar een bedrag voor huur vrschuldigd. Bij oprichting van de vereníging is de contributie
€ 10,00 en de huur € 0,20 per vierkante meter voor het jaar 2009. iedere tuin
is ongeveer 100m2 groot’
4.2.
Naast contributíe betalen tuinders
die na 01 januari 2009 lid worden een eenmalig bedrag voor borg en sleutelgeld
bij het in ontvangst nemen van de sleutels van het tuincomplex. Het sleutelgeld
wordt terugbetaald bij inleveríng van de sleutels; de borg wordt terugbetaald
wanneer de tuin schoon wordt achtergelaten. Bij oprichting van de verenígíng
bedraagt de borg € 25,00 en het sleutelgeld € 7,50. Op de ALV van het jaar 2013
is besloten de borg incl. sleutelgeld te verhogen naar € 50,00 .
4.3.
Wanneer tuinders zonder
kennisgevíng van reden níet voldoen aan hun jaarlijkse verplichting tot
onderhoud van het complex kan het bestuur een boete opleggen van maximaal €
25,00 per verzuimd dagdeel.
4.4.
Wanneer een lid schade toebrengt
aan eigendommen van de vereniging of op het complex aanwezige eigendommen van
andere tuínders, kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van
herstel of vervangíng van deze eigendommen.
4.5.
Wanneer een lid van de Vereniging
strijdig handelt met dit reglement, kan het bestuur een boete opleggen van
maximaal € 25,00.
5.
HET BESTUUR
5.1.
Als bestuursleden zijn verkiesbaar
alle leden die ten minste een jaar lid zijn.
5.2.
De voorzitter heeft de algemene
leiding van de vereniging en leidt de vergaderíngen.
5.3.
De secretaris voert de
correspondentie en de administratie van de verenígíng. Hij schrijft in overleg
met de voorzitter alle vergaderingen uít en stelt in overleg met de andere
leden van het dagelíjks bestuur de agenda samen.
5.4.
De secretaris maakt de notulen van
bestuurs- en algemene vergaderíngen.
5.5.
De secretaris brengt op de ALV
verslag uit over het afgelopen verenigíngsjaar, ook houdt de secretaris een
ledenlijst bij en beheert het archief.
5.6.
De penningmeester beheert de
gelden van de vereniging en is voor dat beheer verantwoording verschuldigd aan de
ALV.
5.7.
Op de ALV brengt de penningmeester
een financieel verslag uit over het afgelopen verenigingsjaar en presenteert de
begroting voor het lopende verenigingsjaar.
5.8.
In onderling overleg kunnen
bepaalde bestuurs- of uitvoerende taken worden gedelegeerd.
5.9.
Het bestuur kan specifieke taken
delegeren aan commissies. Deze commíssies leggen verantwoording af aan het
bestuur.
5.10. Het
bestuur kan afwíjken van in dit reglement gestelde bepalingen als redelíjkheid
en billijkheid daar aanleíding toe geven.
6.
ALGEMENE LEDENVERGADERING
(ALV, hoofdpunten uit statuten art. 11t/m 15, de statuten zijn te allen tijde
leidend.)
6.1.
De algemene ledenvergadering
bestaat uit alle leden van de vereníging.
6.2.
Stemrecht in de ALV hebben alle
leden van de ALV die aanwezig zijn
6.3.
Ieder aanwezig lid kan maximaal
twee afwezige stemgerechtigde leden vertegenwoordigen bij een stemming mits
voor aanvang van de bijeenkomst een volmacht van de betreffende leden bij de
secretaris wordt overhandigd.
6.4.
De algemene ledenvergadering wordt
door het bestuur zo dikwijls bij een geroepen als het bestuur dit nodig acht
met dien verstande dat de ALV tenminste één keer per jaar, in februari of
maart, bij een wordt geroepen.
6.5.
Op de in februari of maart bij een
te roepen ALV-vergadering legt het bestuur verantwoording af aan de ALV over
haar doen en laten en het beheer van de financiën in het afgelopen
verenigingsjaar en presenteert de begroting voor het lopende verenigingsjaar.
Een en ander zoals in de statuten is bepaald.
In deze bijeenkomst wordt ook voorzien in de vacatures van aftredende
bestuursleden.
6.6.
Het bestuur is verplicht een
ledenvergadering uit te schrijven als tenminste 10% van de leden dit schriftelijk
verzoekt en wel binnen een maand nadat een dergelijk verzoek is ontvangen door
de secretaris.
6.7.
Voldoet het bestuur niet aan een
dergelijk verzoek dan zijn de verzoekende leden gerechtigd zelf een
ledenvergadering uit te schrijven op kosten van de vereniging.
6.8.
Voorstellen ter behandeling op een
algemene ledenvergadering dienen een week van tevoren door de secretaris te
zijn ontvangen.
6.9.
Een stemmíng over zaken geschiedt
mondeling tenzij de voorzítter een schríftelijke stemming gewenst acht. Bij
staken van stemmen heeft de voorzitter een extra stem.
6.10. Het
stemmen over personen geschiedt schriftelijk of bij acclamatie. Indien bij een
eerste stemming geen der kandidaten een volstrekte meerderheid behaalt, volgt
een tweede stemmingsronde tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen uit
de eerste ronde.
6.11. Een
stembureau kan gevormd worden door drie leden door de voorzitter aan te wijzen.
7.
COMMISSIES
7.1.
Kascontrolecommissie
7.2.
De ALV kiest uit haar midden een
kascontrolecommissie bestaande uit twee leden en een plaatsvervangend lid, alle
drie niet zijnde bestuursleden
7.3.
Deze commissie controleert
tenminste één keer per jaar de kas aan de hand van de kasboeken en de
bescheiden. De commissie deelt op de bijeenkomst van de ALV haar bevíndingen
mondeling mee.
7.4.
Van deze commissieleden treedt er
elk jaar één af volgens een door de secretaris vast te stellen rooster. Een
aftreden lid kan na twee jaar herkozen worden.
8.
BEROEPSCOMMISSIE
8.1.
In geval van conflict dat niet
onderling kan worden opgelost, kan een lid een beroep doen op de beroepscommissie.
Deze commissie wordt door de leden van de ALV uit haar midden gekozen en
bestaat uit drie leden waarvan de voorzitter in functie wordt gekozen.
Bestuursleden zijn uitgesloten van een functie in deze commissie.
8.2.
Behandeling van een klacht wordt
binnen zes weken na ontvangst door de secretaris behandeld.
8.3.
Een uitspraak van de beroepscommissie
is bindend; er is geen beroep op mogelijk.
9.
SLOTARTIKEL
9.1.
In alle gevallen waarin statuten
en huishoudelijk reglement niet voorzien, beslist het bestuur.
Voor nadere informatie verzoeken wij u contact met ons op te nemen via secretariaat@volkstuindewetering.nl.
Klik hier voor een download van de statuten in PDF-formaat.
Klik hier voor een download van het Huishoudelijk reglement in PDF-formaat
Voor nadere informatie verzoeken wij u contact met ons op te nemen via secretariaat@volkstuindewetering.nl.
Klik hier voor de statuten.
Klik hier voor het Huishoudelijk reglement